​​
Actueel

Council: betrek creatieve mkb bij onderzoek

De Creative Council adviseert meer in te zetten op het actief betrekken van het creatieve mkb bij korte, middellange en lange termijn onderzoek. Creatieve ondernemers geven aan nog een kloof te ervaren met onderzoekers. Er is een wereld te winnen door creatieve bedrijven beter te betrekken bij kennisontwikkeling en onderzoek. Dit kan via ‘fieldlabs’ en andersoortige werkvormen die goed aansluiten bij de karakteristieken van het creatieve mkb.

Zichtbaarheid, laagdrempelig advies en een duidelijk loket om gebruik te kunnen maken van het bestaande overheidsinstrumenten zoals de MIT (MKB in Topsectoren) en de KIEM (Kennis Innovatie Mapping) regeling zijn hiervoor belangrijke randvoorwaarden. Op basis van de ervaringen tot nu toe blijkt dat de schriftelijke kwaliteit van de projectvoorstellen uit de creatieve industrie regelmatig te wensen over laat. Ook aan de kant van het creatieve mkb zal er in de ogen van de Council dus nog een kennis- en professionaliseringsslag gemaakt moeten worden om succesvol gebruik te kunnen maken van de bestaande mogelijkheden.

Hierbij is van belang een onderscheid te maken tussen de innovatieve creatieve voorhoede, snelle volgers en de late meerderheid. Het is volgens van de Council niet realistisch dat elk creatieve bedrijf mee kan doen. Het gaat er in eerste instantie om de innovatieve voorhoede te identificeren en te betrekken. In de vervolgfase kunnen ook snelle volgers worden betrokken via bijvoorbeeld inspiratiebijeenkomsten rond relevante nieuwe technologieën, concepten, opgaven en maatschappelijke uitdagingen.

Goede informatie over de succeskans, voordelen en laagdrempelige voorwaarden voor deelname aan MIT en KIEM regelingen en calls voor onderzoek van NWO en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie zouden hierbij behulpzaam zijn aldus de Council. Het kennis en innovatienetwerk voor de creatieve industrie CLICKNL speelt hierbij een belangrijke voorwaardenscheppende en verbindende rol.