​​

Er is meer rust op het perron, reizigers verspreiden zich beter over de trein en het gaat sneller

Kent u dat? In grote haast de trap naar het perron oprennen, twijfel over of de trein die binnenrijdt de juiste is, over een vol perron naar de dichtstbijzijnde deur spoeden, waarachter zich net de drukste coupé van de hele trein bevindt. Het is verleden tijd met de dynamische instapinfomatie van Edenspiekermann en stby. Een lange led-strook boven het spoor laat precies zien waar de trein stopt, waar de deuren zitten, wat eerste en twee- de klas is, hoe vol de coupés zitten en waar je met een rolstoel of fiets naar binnen kan.

Dynamische Instapinformatie op het Perron
Dynamische Instapinformatie op het Perron

In eerste instantie vroeg ProRail de bureaus om de overlast van de verbouwing op Utrecht cs te onderzoeken, maar al doende constateerden de ontwerpers een prangender probleem: reizi- gers hebben vooral last van gebrek aan informatie op het per- ron over de binnenkomende trein. De opdracht werd bijgesteld: het in- en uitstapproces moest veiliger, comfortabeler en sneller. Het product dat daaruit kwam is maar een klein onderdeeltje van het geheel, zegt Joost Holthuis van Edenspiekermann. ‘Er is veel tijd besteed aan de samenwerking tussen ProRail, de ns en de treinreiziger. De onderlinge uitwisseling van informatie was cruciaal voor het slagen van het project. De ns bleek bijvoorbeeld al aan een pilot te werken om met infrarood sensoren de reizigers per coupé te tellen. Die informatie konden wij goed gebruiken.’

De led-strook werd in 2013 drie maanden uitgeprobeerd in Den Bosch. ‘De reacties waren zeer positief,’ aldus Holthuis. ‘Er is meer rust op het perron, reizigers verspreiden zich beter over de trein, het gaat sneller. Het zou fantastisch zijn als dit er over een paar jaar gewoon is.’

www.edenspiekermann.com www.stby.eu