​​
Actueel

Topsector Creatieve Industrie: Wat brengt het? Een terug- en vooruitblik in de Publieksmonitor

Waarom een topsector en een topteam?
In 2011 besloot kabinet-Rutte I dat het Nederlands innovatiebeleid zich ging richten op die sectoren waar Nederland internationaal gezien buitengewoon goed en sterk in is. Er werden negen topsectoren aangewezen, waar de creatieve industrie er één van is. De gedachte hierachter was dat als deze sectoren en de betreffende bedrijven worden geholpen nog beter te worden in wat zij doen, dit goed is voor de werkgelegenheid en de economische groei.

Wat is de creatieve industrie?
De creatieve industrie is een van de snelst groei- ende sectoren van de Nederlandse economie. Het topteam creatieve industrie focust zich op vraag gestuurde creatieve disciplines als design, architectuur, mode, gaming, reclame, media & entertainment, advertising, (pop)muziek en film.

Wat is het doel van het topteam?
Nederland groeit in 2020 uit tot de meest creatieve economie van Europa. De achterliggende visie is dat de creatieve industrie in de toekomst haar kracht en concurrerend vermogen haalt uit een kennisgedreven aanpak.

Wat staat er op de agenda van het topteam creatieve industrie? Vanuit het actieplan ‘Creatieve industrie in topvorm’ stelde het topteam - opnieuw met de sector - agenda’s op voor vijf deelgebieden: kennisontwikkeling, innovatie, internationalisering (o.a. export), financiering en Human Capital.

1. Organiseren van de sector: FDCI, CLICKNL, Creative Council
De sector organiseerde zich de afgelopen jaren zodat ze bijvoorbeeld duidelijkere vragen en adviezen kan neerleggen bij de overheid. Branche- en beroepsorganisaties richtten de Federatie Dutch Creatieve Industries (FDCI) op. Het topteam werd versterkt met experts uit het veld die
zitting namen in de Dutch Creative Council (DCC) die sector-breed gedragen strategische adviezen geeft. Daarnaast is het Topconsortium voor Kennis en Innovatie (CLICKNL) opgericht om de kennisinfrastructuur te versterken.

2. Sterkere kennisinfrastructuur
Het nieuwe Topinstituut Kennis en Innovatie (CLICKNL) zorgt ervoor dat de creatieve industrie een plek heeft waar mensen die geïnteresseerd zijn in voor de creatieve industrie relevant onderzoek elkaar kunnen ontmoeten. Er werd veel publiek en privaat geld vrijgemaakt (ruim 49 miljoen euro) om aan deze praktijkgerichte en wetenschappelijke onderzoeken te besteden. De komende jaren ondersteunt CLICKNL de ontwikkeling van thematische (cross-over) onderzoeks- en innovatieprogramma’s waar bedrijven en kennis- instellingen zich op kunnen inschrijven.

3. Betere toegang tot kapitaal
De financieringsagenda heeft onder andere als doel om de mogelijkheden voor start- en groeifinanciering voor creatieve bedrijven te verbeteren. Creatieve bedrijven krijgen over het algemeen moeilijker financiering van banken vanwege hun relatief kleine en andersoortige financieringsbehoefte. Creatieven lenen daarom bijvoorbeeld vaak geld bij familie en vrienden. Er zijn wetten aangepast om meer ruimte te geven aan start-ups en nieuwe financieringsvormen als crowdfunding en kredietunies. Momenteel wordt er een grote pilot in de dance & entertainment- sector ontwikkeld om ambitieus te ondernemen en ook de komende jaren ondersteunt het topteam de opzet van voor de creatieve industrie relevante investeringsfondsen.

4. Grenzeloos creatief
De internationaliseringsagenda zorgt ervoor dat Nederlandse (creatieve) bedrijven bekender worden in het buitenland zodat de export ervan zal toenemen. In 2013 presenteerden (creatieve) bedrijven zich gezamenlijk op de Hannover Messe, de World Design Capital 2014 (Kaapstad) en SxSW in Austin (USA). De komende jaren ontwikkelt het topteam, waar nodig in samenwerking met andere topsectoren, langdurige relaties met markten als het nabije Duitsland. De creatieve industrie wil ook laten zien wat Nederland in huis heeft bij internationale (handels)delegaties.

5. Talent voor de creatieve industrie
Vanuit de Human Capital-agenda ontwikkelt de sector een ondernemerscultuur waarin (toe- komstige) creatieve professionals ambitieus ondernemen en bedrijven groeien in bijvoorbeeld omzet en personeel. In 2013 zetten twee hogescholen Centres of Expertise op om praktijkgericht onderzoek te doen en de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt te verbeteren. Het komend jaar richt het topteam zich samen met de sector op de rol van creativiteit en ondernemer- schap in het onderwijs en besteedt ze aandacht aan het belang van na- en bijscholing in deze sterk veranderende sector.

6. Cross-over opdrachtgeverschap en de waarde van creatie
Creatieve bedrijven zijn van grote waarde bij het oplossen van maatschappelijke, praktische en strategische vraagstukken in andere sectoren. Deze zogeheten cross-overs leveren Nederland veel vernieuwing. De komende jaren zal de samenwerking tussen sectoren en bedrijven worden gestimuleerd.