​​
Actueel

Impact: balanceren tussen creativiteit en zakelijkheid

In het FD van 6 mei houden Adriaan van Loon en Annette Wassenaar een warm pleidooi voor meer samenwerking tussen startende bedrijven en grote ondernemingen. Daar sluiten wij ons als creatieve industrie - design, architectuur, mode, gaming, muziek, fotografie, televisie, film, uitgeverij, reclame, digital - van harte bij aan. De economische en maatschappelijke impact van de creatieve industrie is groot, maar kan door samenwerking nog groter worden.

Impact door organisatieontwikkeling
Creatieve bedrijven kenmerken zich door een
grote intrinsieke drive en inzicht in wat er nog niet is maar waar wel behoefte aan is. Deze drive en inzichten omzetten in ‘impact’ vraagt om extra aandacht voor organisatieontwikkeling en samenwerking met opdrachtgevers. Zij spelen steeds meer nieuwe rollen en nemen verantwoordelijkheid en (mede)risico om hun creatieve ideeën en concepten te realiseren. Deze toegepaste creativiteit gaat zeker niet alleen over reputatie en werkplezier, maar ook om financiële gezondheid. Creativiteit en innovatie hand in hand met procesoptimalisatie en groei dus. De balans
tussen creativiteit en zakelijkheid is hierbij dé sleutel tot succes.

Leren van startups en scale ups
Er valt veel te leren van de ‘startup en scale up wereld’. In het Creatief Manifest 2016 gericht aan politieke partijen pleiten wij daarom voor meer aandacht voor ondernemerschap op creatieve opleidingen en het ontwikkelen van ‘21st century skills’. Hiermee kan de creatieve industrie het leiderschap en talent ontwikkelen om betere toegang tot markten en financiering te krijgen. Dit kan bijvoorbeeld door het doceren van ‘best practices’ van creatieve en zakelijke successen.

Creativiteit, technologie en ondernemerschap
De Creative Council en de Federatie Dutch Creative Industries willen de zakelijke oriëntatie van de creatieve industrie verder versterken. De combinatie van creatieve, zakelijke en technologische competenties is hard nodig. Dit kan in één persoon, via samenwerking, liefst allebei. Dit kan ook door de combinatie van creatieve, business en technische opleidingen zoals in Engeland en de VS gebeurt. In Nederland zijn THNK en de Rotterdam School of Management voorbeelden, die breder navolging zouden moeten krijgen in het onderwijs.

Aanjager van vernieuwing
Zo wordt de creatieve sector - nog meer dan nu - een aanjager van innovatie met een grote maatschappelijke en economische impact. Hierdoor kan de ondernemende cultuur van creativiteit, innovatie, leren en markt oriëntatie groeien, die zo hard nodig is voor nieuwe aansprekende creatieve, technische én bedrijfseconomische prestaties uit Nederland.