​​
Actueel

Creative Holland: het gaat om willen én kunnen

De oprichters van Spotify vinden de omstandigheden en regelgeving in Europa een belemmering om door te kunnen groeien. Tijdens het Startup Fest gaven ook Apple Google en Uber aan waar zij kansen zien en tegenaan lopen bij hun activiteiten in Europa. Maar voor de meeste creatieve bedrijven in Nederland zijn er ook binnen Europa nog genoeg groeimogelijkheden. Het is vooral een kwestie van willen en kunnen.

Kleine thuismarkt
G-star, Talpa, Eyeworks , UN Studio, Mecanoo, DJ’s, SENZ, Bugaboo. Nederlandse creativiteit doet het goed in het buitenland. Boyan Slat is met Ocean Cleanup de jongste winnaar van de champions earth award met een oplossing voor de plastic soup in de wereldzeeën. Sweetie van Bureau Lemz helpt bij de opsporing van kinderporno netwerken d.m.v. een digitaal lokkind. Blendle maakt kranten waaronder ook de NY times nog toegankelijker. En ook Wetransfer, de international gebruikte tool voor het versturen van grote bestanden, is van Nederlandse bodem. The Voice of China van Talpa is zelfs het populairste tv-programma van China. Voor sommige creatieve ambities is de thuismarkt simpelweg te klein.

Internationale relaties
Internationaal
creatief succes van creatieve bureaus begint vrijwel altijd met de creatieve prestatie in Nederland. Vaak via een bestaande klant of buitenlandse medewerker of relatie. Het daarbij gaat óók om vertrouwen en culturele sensitiviteit en het hebben van de juiste internationale contacten. Een goede voorbereiding, toewijding, follow-up van internationale contacten en bestendige relaties zijn daarom van groot belang. Internationale creatieve evenementen in binnen en buitenland zijn hierbij als belangrijke en terugkomende markt- en ontmoetingsplaatsen van vraag en aanbod.

Creatieve evenementen als platform
De Dutch Design Week, de Architectuur Biënnale Rotterdam, Amsterdam Dance Event, Noorderslag, IDFA, Fashion Week Nederland, What Design Can Do, UNSEEN, Rotterdam Film Festival, Control Conference, 24 Festival. Het zijn allemaal voorbeelden van evenementen die deze functie vervullen en Nederland internationaal neerzetten als creatief land.Nederlandse creatieve ondernemers die internationale ambities hebben, kunnen zich verder oriënteren op de website ‘Creative Holland’. In het buitenland richt de creatieve industrie zich met een apart Duitsland programma zich op een aantal ‘main events’ voor extra zichtbaarheid binnen de Duitse markt. Nederlandse creatieve zijn altijd sterk aanwezig op de Salone del Mobile in Milaan (productdesign), SXSW Austin Texas (Digital, music, games), Gamescom in Keulen (games), Cannes Lions (reclame), Biënnale in Venetië (architectuur) en Reeperbahn Hamburg (muziek).

Buitenlandse vraag en Nederlandse expertise
De creatieve industrie wil zijn internationaliseringsprogramma uitbouwen. Dit door bovenop de individuele marktbewerking een gerichte inzet op collectieve presentatie op relevante strategische evenementen, beurzen en in- en uitgaande missies bij voorkeur met bewindslieden. En door inzet van het buitenlandse postennetwerk, inventarisatie van internationale opgaven en het combineren deze urgenties met unieke Nederlandse expertise door goede ‘Holland Branding’. Voor Nederlandse creatieve willers en kunners zijn er nog volop mogelijkheden om door te groeien in Europa en is – zeker door het
internet - de wereld het speelveld. Want alleen zo komt de ambitie ‘Nederland als meest creatieve economie van Europa’ in zicht.

Zie ook: http://www.creativeholland.com/nl