​​
Actueel

Creatieve Industrie bezoekt Lowlands

De bekende festivals, grote dancefeesten, Nederlandse bands en DJ’s zijn een belangrijk exportproduct voor Nederland. De muziekindustrie is dan ook een prominent onderdeel van de Creatieve Industrie, één van de negen topsectoren die Nederland innovatiever moeten maken. Op uitnodiging van organisator Mojo brachten betrokkenen van het Topteam Creatieve industrie, Council en CLICKNL een bezoek aan de laatste dag van Lowlands. Het festival wat staat voor 55.000 bezoekers, 3.000 medewerkers, 7 campings, ontelbare podia met een mix van muziek, theater, kunst, politiek en wetenschap én altijd een plekje om je telefoon op te laden.
Marcel Surendonk (Mojo) start de rondleiding met een breed overzicht van de organisatie achter Lowlands. Welke uitdagingen horen bij het neerzetten vaneen evenement vergelijkbaar met een stad als Assen qua inwonersaantal? Tijdens de backstage rondleiding over het festivalterrein vertelt hij over de unieke insteek van het festival. Daarbij komt de wondere wereld van de muziek technici en het zogenaamde artist handling aan bod. Maar wordt ook verder ingegaan op onderwerpen als de samenwerking en concurrentie in het Europese veld en het belang van duurzaamheid.

Vervolgens is het woord aan Wilbert Mutsaers (3FM). Want de betrokkenheid van 3FM omvat veel meer dan de aanwezigheid op Lowlands zelf. De zender zorgt dat een groot gedeelte van de optredens via de radio te beluisteren valt en produceert televisie uitzendingen op NPO3. Via een uitgebreide web strategie wordt er tevens gezorgd dat het festival ook online te bekijken en beluisteren is. Dit terwijl achter de schermen alle muziekrechten live gecleared worden. Het is een unieke samenwerking die ervoor heeft gezorgd dat Lowlands dit jaar de onbetwiste festival winnaar is op het gebied van online buzz.

Lowlands is een uniek muziekfestival waarbij (internationale) samenwerkingen en cross-overs aan de basis staan van het succes. En daar zijn we als Creatieve Industrie bijzonder trots op.