​​
Actueel

8 Tips voor een succesvolle Creatieve Broedplaats

Creatieve broedplaatsen nemen een steeds belangrijkere positie in binnen de creatieve industrie. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat creatieve ZZP’ers en MKB-bedrijven het meest productief zijn in ‘co-located’ netwerken, waarbinnen risico’s, kennis en vaardigheden kunnen worden gedeeld en nieuwe business contacten worden gelegd. Maar hoe zit het met de dagelijkse praktijk? Op welke manier stimuleren creatieve broedplaatsen nu daadwerkelijk creativiteit, innovatie en ondernemerschap?

Deze vragen vormen het uitgangspunt van een kleine reeks publicaties en evenementen waarbij het Topteam Creatieve Industrie vanuit haar Human Capital Agenda in samenwerking met de Dutch Creative Residency Network actief kennisuitwisseling stimuleert tussen o.a. broedplaatsontwikkelaars, creatieve ondernemers, vastgoedeigenaren, creatieve opleidingsinstituten, lokale overheden en verschillende onderzoekers die actief zijn op dit onderwerp.

In de eerste publicatie worden de belangrijkste ondersteunende functies van broedplaatsen op een rij gezet. Daarbij geeft de publicatie een overzicht van huidige best practices vanuit de praktijk van leden van het Dutch Creative Residency Network en andere partijen. Ook worden acht handige tips gedeeld om de potentie van creatieve broedplaatsen te vergroten:

1. Faciliteer ontmoetingsplaatsen, bij voorkeur doormiddel van een horecagelegenheid.

2. Erken het belang van een communitymanager die onderdeel is van het ‘system of creativity’ (ondernemer tussen de ondernemers)

3. Treedt op als ‘deurbel’ en ‘matchmaker’ voor zowel externe opdrachten als interne samenwerking in de broedplaats

4. Draag bij aan het aanjagen van een kennis-infrastructuur en een peer-cultuur (peer-to-peer kennisactiviteiten, vakspecifiek en generiek, verbindingen met regionale kennisinstellingen)

5. Balanceer de diversiteit van ondernemers door een vorm van selectie

6. Organiseer presentatiemogelijkheden. o.a. exposities, pitches. Intern en extern.

7. Draag bij aan een positieve identiteit die zowel intern als extern wordt herkend en erkend

8. Ontwikkel in samenwerking met strategische partners innovatieve bedrijfsmodellen voor de creatieve broedplaats, waarin rekening wordt gehouden met zowel exploitatiedoelstellingen als creatieve doelstellingen.

De publicatie “CREATIEF BROEDEN? COMPLEXER DAN GEDACHT! De ontwikkeling van creatieve ondernemingen in broedplaatsen” download je hier.

Follow up

Prof. dr. Arjan van den Born, Hoogleraar Creatief Ondernemerschap aan de Universiteit Tilburg, werkt momenteel samen met Vera de Jong, onderzoeker en co-founder van Urban Connectors, aan een tweede publicatie. Tevens zal in het najaar van 2015 in samenwerking met de Dutch Creative Residency Network een conferentie over dit onderwerp worden georganiseerd.